Saturday 5 April 2014

Penulisan 3

Hi semua..hi...hi semua...hi. J Apa khabar? Rasa macam baru je regangkan jari menaip tadi. Tapi hati rasa meluap-luap nak menaip lagi. Takpe, aku taip je tanpa berharap reader datang bertali arus. Mana yang ada terbaca penulisan aku ni, korang dah tertakdir untuk baca, yang man abaca separuh jalan dan tekan pangkah pun sebab korang dah ditulis yang setakat itu sahaja korang akan baca. Dah cenggana? Lek ahh...ish.
Kawan-kawan, kadang-kadang kan kita rasa yang hati kita ni sebak je. Rasa kosong sikit, rasa tak tentu arah. Sampai kita naik bengong apa je yang kita perlu buat ni untuk kita ‘slow down’ balik rasa-rasa yang tak enak tu. Wahh,enak sangat! 

Aku pun pernah juga rasa tak keruan macam tu. Rasa yang bila ianya datang, apa je kita nak buat jadi tergendala. Puas juga fikir, macam mana la cara ni. Cuba berborak, duk hu..ha..hu..ha (berborak sambil gelak sakan) tapi lepas tu rasa tu datang semula. Rasa runsing, terbeban..macam-macam.

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah bahawa apabila Nabi s.a.w runsing terhadap sesuatu perkara, Baginda mendongak ke langit lalu menyebut “Wahai Allah Yang Tetap Hidup, lagi Maha Kekal Mentadbirkan Makhluk selama-lamanya”

Dapat tak ‘key point’ yang cuba aku tunjuk? Ya, doa. Nabi s.a.w doa apabila dia runsing dan ada la rasa-rasa lain lagi.  Dah kalau Nabi tunjuk yang dia pun doa, kita ni ummat biasa je takkan la tak nak ikut. Sah-sah dah Nabi nak tunjuk tu salah satu cara kan? Baik sungguh Nabi kita J
Bila kita doa, kita ‘all out’ walaupun kita tahu Allah sebenarnya dah tahu apa isi hati kita. Dia yang buat kita, dah terang lagi bersuluh Dia lebih tahu. Tak payah korang nak ‘control-control’ dalam doa tu. Nak isteri cantik? Doa la, Ya Allah Ya Tuhanku, berikan aku isteri yang cantik. Doa jelah kan? Lepas tu dapat la isteri, orang pun kata ...

Orang kata : Si Polan ni selalu je aku terdengar dia doa mintak isteri cantik, tapi tadi aku pergi majlis kawin dia aku tengok bini dia tak la cantik pun. Cantik lagi bini aku. Muka dia bla3.....

Kita mintak isteri cantik, Allah bagi. Cantik part mana? Tak semuanya cantik rupa. Kena ingat tu. Kadang-kadang kita tengok rupa dia tak la semegah mana, tapi hati dia cantik. Kadang-kadang kita tengok cantiknya luaran dia, tapi mungkin ada part dalamannya tak cantik. Dan yang mana diantara kalian ni yang pernah pegang watak “orang kata” tu, kalian tak boleh cakap macam tu sebabnya kalian tak tahu part mana isteri si polan tu cantik. Allah bagi kita ni semua balance, tak aka nada yang hebat dari A-Z sepanjang hidup dia. Kawan-kawan, kalian kena ingat yang kita ni hamba Dia. Dan semestinya tiada yang sempurna melainkan Dia. Jangan pertikai part tu J

Berbalik pada topik doa la pulak, bila kalian perlu doa dengan ikhlas tanpa korang fikirkan bila nak makbul ni doa-doa yang kalian mintak, doa tahun lepas dan dua tahun lepas pun Allah tak makbul lagi. Sebabnya bila kalian doa dengan ikhlas, kalian tak harapkan bila nak makbul, itu dan ini, kalian akan rasa lapang dan yakin. Kalian dah doa, kalian usaha jadi itu cukup untuk buat kalian ‘speechless’ dengan apa yang bakal kalian peroleh nanti. Betul.

Cubalah, aku nak cakap betul3x banyak mana pun kalau korang tak cuba dan rasa sendiri pun tak boleh pulak. Teringat aku pada kata-kata seorang sahabat yang sekarang aku tak tahu dia dimana tapi aku yakin dia masih berpijak di bumi Allah ni.

Katanya.. “bila kita rasa suka tentang apa yang kita buat, kita rasa..kita takkan boleh nak share rasa tu dengan orang lain. Orang tu dia kena buat jugak apa yang kita buat untuk dia rasa sendiri. Macam ni la contohnya, depan kita ada segelas ayaq teh. Kita pun duk habaq la kat dia weh ayaq ni manih,sedap,macam-macam kita duk kata. Tapi kawan kita yang duk tengok ja gelas ayaq kita tu, dapat ka dia rasa apa yang kita duk habaq tadi tentang rasa bestnya ayaq teh kita tu? Dak kan? Jadi, dia kena la ambik ayaq teh tu,dia kena minum dan dia kena rasa sendiri best tu. Kita tak boleh nak share rasa, kita sekadar boleh share cerita atau pengalaman kita ja”.

Jadi kalian, cubalah....cubalah...cubalah...moga-moga dengan doa, hati kalian tenang dan lapang. Halau jauh-jauh sikit rasa tak enak tu. Jadi dengan tu, kita lebih tenang bila kita nak dekatkan diri dengan Dia. J

Macam biasa, kalau ada nak share cerita , pengalaman atau apa-apa sahaja dengan aku boleh la email aku ye ( amaninadzri@hotmail.com ) atau boleh PM di Facebook ke. ‘Add’ la aku dulu,karang mesej korang masuk “Other” aku pulak tak perasan.  Kita boleh berkongsi pendapat,idea dan macam-macam lagi. Sampai ketemu lagi, maaf ada salah silap ;) lek ahh..ish!

No comments: