Saturday 5 April 2014

Penulisan 2

Hari ini pun sama macam penulisan sebelum ni. Ini sekadar penulisan yang aku pun tak tahu adakah ianya memberi manfaat ataupun tidak. Bila ‘gian’ nak menaip datang, mula la macam-macam rasa nak taip dan kongsi.  Penulisan kali ni lebih kepada tenung dan fikir. Kena tenung dalam-dalam dan fikir jauh-jauh. Mula-mula kena la kosongkan fikiran tu dulu. J

Hidup kita ni tak boleh lari dari masalah, masalah itu dan ini. Selesai satu masalah, datang pula satu lagi masalah lain. Kalau tak bernasib baik, berbundle-bundle la masalah tu datang sekaligus. Apabila kita ditimpa masalah, kita ada banyak sangat cara yang kita nak cuba untuk kita ‘release’ rasa ketat dekat dada dan lepas tu baru kita boleh fikir secara rasionalnya bagaimana pula solusi kepada permasalahan tersebut.
Kadang-kadang kita mula mengeluh, kenapa masalah tu selalu timbul sedangkan kita dah ‘all out’ untuk buat yang terbaik dan sehabis baik yang mungkin. Macam tu jugak aku, bermula dari masalah menjadi seorang anak, kakak, pelajar, pasangan dan juga manusia. Tetapi bila masalah tu selalu datang, aku tak boleh nak cakap yang aku sudah lali dengan masalah. Ini kerana masalah yang datang hinggap di bahu selalunya masalah-masalah dalam ‘genre’ yang berlainan.

Tetapi, kalian pernah tak terfikir yang masalah-masalah yang datang hinggap ni selalunya masalah yang lebih kepada duniawi? Ye, duniawi. Masalah apabila kita sebagai seorang anak yang tak boleh nak puaskan hati ‘parents’ kita. Masalah apabila kita sebagai seorang kakak/abang yang tak mampu nak pimpin adik-adik untuk berkelakuan elok seperti yang diharapkan oleh ‘parents’. Ataupun masalah berselisih pendapat dengan tenaga pengajar, mereka sentap dan kita tak tahu macam mana nak handle masalah tu. Mungkin juga masalah apabila pasangan korang tak puas hati dengan korang,banyak la sebabnya kenapa tu kan.. 
Ok, sekarang baca apa yang telah aku taip dekat atas (sikit je tu) dan tenung. Semuanya hal-hal duniawi sahaja kan?

Pencipta kita bagi kita masalah, supaya kita sentiasa ‘upgrade’ tahap diri kita. Bila Dia rasa yang kita mungkin ok, Dia akan bagi pula kita rasa. Rasa dimana itu semuanya duniawi, dan Dia bagi kita rasa untuk terfikir tentang apa yang bakal terjadi selepas itu. SELEPAS ITU yang aku maksudkan adalah apabila kita sudah meninggalkan dunia ni. Hebatkan motif-motif masalah ni datang pada kita?

Cuba ‘jot down’ masalah kalian. Ya, tulis la kat mana-mana pun. Walau bagaimanapun, masalah duniawi tetap perlu difikirkan solusi. Cumanya, apabila kita perlu hadap masalah dunia tu kita tak boleh la cepat je ‘give up’ sebab itu cuma masalah sampingan yang apabila kalian berjaya mengatasinya.. kalian akan mendapat sesuatu yang lebih hebat sebagai ‘reward’. Kita perlu yakin. Yakin yang kita mampu untuk selesaikan dan kita mampu tersenyum lebar selepas itu.


Setakat disini saja, lagi panjang lagi mengarut pulak. Maaf kalau ada silap kata, ni penulisan dari hati saja. Tak perlu kalian nak terasa apa, sebab jika kalian juga pernah berada di dalam situasi ini, percayalah yang ramai lagi diluar sana ‘geng’ dengan kalian. Kalau ada apa-apa nak kongsi, boleh email aku (amaninadzri@hotmail.com) dan boleh PM di Facebook ye. J

No comments: